محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

چرا SQL سرور مایکروسافت برای لینوکس هم ارائه شد !

مایکروسافت اعلام کرده است که محصول دوست داشتنی پایگاه داده خودش یعنی MSSQL Server 2016 را اینبار برای سیستم عامل های خانواده لینوکس هم ارائه می کند. شرکت مایکروسافت نمونه تستی این محصول را در حالت Core ارائه داده است که قابلیت استفاده در محیط های Shell را دارد. مایکروسافت با این هدف اینکار را انجام داده است که محصول خود را در لایه های Open Source هم بیشتر بتواند جا بیاندازد و از طرفی فروش خودش را در سیستم عامل های لینوکسی نیز افزایش بدهد و از همه مهمتر بتواند سیستم عامل های خانواده لینوکس را نیز وارد محیط Cloud ای به نام Azure کند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
نصب SQL سرور بر روی لینوکس

البته این اولین باری نیست که مایکروسافت با هدایت ساتیا نادلا و البته مدیریت های قبلی دست به چنین کارهایی می زند ، تقلید از لینوکس در قابلیت PowerShell و اضافه کردن قابلیت های Package Management در ویندوز 10 و همچنین امکان استفاده از Linux نسخه Ubuntu در ویندوز 10 و قابلیت برنامه نویسی برای لینوکس و Mac در Visual Studio از مواردی است که شایعه های ورود مایکروسافت به بازار Open Source را بیشتر می کند. همچنین مایکروسافت با شرکت RedHat قراردادی امضاء کرده است که بتوانند از RedHat در محیط Azure نیز استفاده کند و جالب اینجاست بدانید که مایکروسافت یک توزیع اختصاصی لینوکس به نام Azure Cloud Switch هم تولید کرده است.

 

نصب SQL سرور بر روی لینوکس

 

سال 2016 هم مایکروسافت مجددا علاقه خودش به لینوکس را ادامه داد و تاکید کرد که عاشق این سیستم عامل است. در نتیجه مایکروسافت امسال اعلام کرده است که از MSSQ Server 2016 در سیستم عاملی غیر از لینوکس هم پشتیبانی خواهد کرد. مدیران مایکروسافت اعلام کرده اند که این محصول بصورت کامل حداکثر تا انتهای سال میلادی وارد بازار خواهد شد. در حال حاضر نسخه core relational database این نرم افزار قدرتمند مدیریت پایگاه داده برای تست کردن آماده است. MSSQL Server نسخه 2016 را شما می توانید بر روی یک Image نصب شده با Ubuntu با Docker دریافت و استفاده کنید. مایکروسافت اعلام کرده است که در آینده از RedHat Enterprise و سایر پلتفرمهای لینوکس هم پشتیبانی خواهد کرد.

 

نصب SQL سرور بر روی لینوکس

 

چرا مایکروسافت SQL Server را برای لینوکس تولید کرده است ؟

برای اینکه به پاسخ این سئوال برسیم باید سه دلیل اصلی این موضوع را بررسی کنیم :

  1. مایکروسافت با سرمایه گذاری عظیمی که بر روی پروژه Azure خودش انجام داده است میلیون ها دلار نسیب این کمپانی کرده است. در گذشته مایکروسافت برای اینکه بازار بهتری را تجربه کند از خیر تولید انحصاری محصولات ویندوزی و نرم افزارهای مرتبط با آن کوتاه آمد و نرم افزارهای خودش را این روزها بصورت چند پلتفرمی ارائه می دهد. بنابراین مایکروسافت با معرفی کردن SQL سرور در محیط لینوکس می تواند باعث جذب کاربران بیشتری به سمت استفاده از محیط Azure برود و این آینده این شرکت را بسیار روشن می کند
  2. با وارد کردن SQL سرور لینوکسی ، مایکروسافت نرم افزار پایگاه داده خودش را بسیار معتبرتر از چیزی که در حال حاضر است می کند ، بسیاری از شرکت ها بر این باور هستند که محصولات مایکروسافت غیر قابل لمس و دستکاری هستند و SQL سرور بر روی لینوکس می تواند تا حدی این دیدگاه را تغییر بدهد.
  3. بسیاری از برنامه نویس ها علاقه مند هستند که از پایگاه های داده لینوکسی استفاده کنند چون با آن راحت تر و ساده تر ارتباط برقرار می کنند ، با این روش برنامه نویس های لینوکسی هم بعضا علاقه مند می شوند که از پایگاه داده مایکروسافتی در لینوکس استفاده کنند.

نظرات آزاد است ، هر کسی می تواند دیدگاه فنی خودش در این خصوص را در ادامه خبر قرار بدهد ، به هر حال مایکروسافت هیچوقت لینوکس را نقض نکرده است و برخی از سرورهای اصلی شرکت مایکروسافت هم از این سیستم عامل بدون سر و صدا استفاده می کنند ، امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد. ITPRO باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات