شیائومی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیائومی
نام تجاریشیائومی
نام بومی小米集团
نام لاتینXiǎomǐ
نوعسهامی عام
نماد سهام شرکت
ISINKYG9830T1067 ویرایش در ویکی‌داده
صنعت
بنا نهاده۶ آوریل ۲۰۱۰؛ ۱۳ سال پیش (۲۰۱۰-06}})
دفتر مرکزیناحیه هایدیان، پکن، چین
محدودهٔ فعالیتجهانی
افراد کلیدی
محصولات
نام‌های تجاری
درآمدکاهش ۴۰٫۷ میلیارد دلار آمریکا
(۲۰۲۲)[۱]
سود ناخالصافزایش ۳٫۶۸ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۰)[۱]
سود خالصافزایش ۳٫۱۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۰)[۱]
مجموع داراییافزایش ۳۸٫۸۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۰)[۱]
مجموع سهامافزایش ۱۸٫۹۸ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۹)[۱]
تعداد کارکنان۳۲،۵۴۳ نفر (۳۱ دسامبر ۲۰۲۲)[۱]
شرکت‌های وابسته
  • ZMI
  • Black Shark
وبگاه
شیائومی
زبان‌های چینی小米
معنای تحت‌اللفظیارزن

شیائومی (انگلیسی: Xiaomi) یک شرکت چینی طراحی و ساخت محصولات الکترونیک است و مقر آن در پکن قرار دارد. این شرکت، از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه طراحی، توسعه و فروش تلفن‌های هوشمند، نرم‌افزار تلفن همراه و لوازم الکترونیکی مصرفی، لوازم خانگی و ابزار است. از ابتدای انتشار نخستین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۱، شیائومی سهم بزرگی از بازار های آمریکا، پکن، هنگ کنگ و هند را بدست آورد و آن را به دامنه گسترده‌تری از لوازم الکترونیکی مصرفی گسترش داد. این شرکت پس از سامسونگ و اپل، سومین تولیدکنندهٔ بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان است که رابط کاربری آن‌ها HyperOS‌ است.

میزان فروش[ویرایش]

شیائومی در سال ۲۰۲۰ توانست ۱۴۶٫۷ میلیون دستگاه تلفن هوشمند، به فروش برساند. تا اوت ۲۰۲۱، سیستم‌عامل اختصاصی شیائومی موسوم به می‌یوآی، ماهانه بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.[۲][۳][۴]

در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱، شیائومی با گذشتن از اپل، توانست به دومین فروشنده تلفن‌های هوشمند در جهان تبدیل شود و ۱۷ درصد از بازار جهانی این محصول را در اختیار گرفت.[۵] بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت، لی جون، بیست و سومین مرد ثروتمند چین بنابر اعلام مجله فوربس است. شیائومی، جوان‌ترین شرکت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ است و در رتبه ۳۳۸ این فهرست، قرار دارد.[۶][۷]

این شرکت تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۲۲٬۰۷۴ کارمند دارد.

محصولات[ویرایش]

شیائومی در تولید گوشی‌های هوشمند توانسته در سال‌های اخیر مشتریان زیادی جذب خود کند و یکی از پرفروش‌ترین شرکت‌ها در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند باشد.[۸]

امروزه خانوادهٔ xiaomi پرچم‌داران و مهم‌ترین گوشی‌های این شرکت هستند و Poco - Redmi دیگر محصولات می‌باشند.

در سال 2010، شرکت شیائومی با معرفی اولین گوشی هوشمند خود با نام Mi 1، وارد بازار تلفن همراه شد. این گوشی با قیمتی بسیار مناسب و با سخت‌افزار بسیار قوی، مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت. پس از معرفی این گوشی، شرکت شیائومی به‌سرعت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در چین تبدیل شد.

Mi(Xiaomi) در سال ۲۰۱۵ توانست رکورد فروش بیشترین گوشی در ۲۴ ساعت را از آن خود کند که همین امر به ثبت رکورد گینس به نام این شرکت منجر شد. این شرکت در میان مردم به «اپل شرق» شهرت یافته‌است.[۹][۱۰]

فروشگاه اپلیکیشن‌ها[ویرایش]

این شرکت در اکتبر ۲۰۱۴ اقدام به راه‌اندازی فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید در گوشی‌های شیائومی نمود که توانست تنها ظرف چند ماه رقم دانلود بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد. اپلیکیشن استور شیائومی که اکنون تنها به کاربران چینی خدمات می‌دهد هم‌اکنون در هر روز به‌طور متوسط ۵۰ میلیون دانلود اپلیکیشن از آن صورت می‌پذیرد و آمارها نشان می‌دهد که در استور یادشده تنها بیش از ۳۰۰۰ اپلیکیشن به‌صورت ویژه برای تبلت Mi Pad این شرکت توسعه داده شده‌اند. در نوامبر ۲۰۱۴ شیائومی برای ۱۰ میلیاردمین دانلودی که از این فروشگاه صورت گرفت، جشن ویژه‌ای را برپا نمود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ "Annual Results" (PDF). Archived (PDF) from the original on 28 March 2023. Retrieved 28 March 2023.
  2. GizChina. August 26, 2021 [MIUI MONTHLY ACTIVE USERS EXCEED 450 MILLION IN JUNE 2021 MIUI MONTHLY ACTIVE USERS EXCEED 450 MILLION IN JUNE 2021]. {{cite news}}: Check |url= value (help); Missing or empty |title= (help)
  3. "Xiaomi Reports Slowest Quarterly Revenue Growth Since July 2018 Listing - Caixin Global". www.caixinglobal.com (به انگلیسی). Retrieved 15 February 2020.
  4. «شیائومی | تاریخچه شرکت شیائومی». تکولایف. ۲۰۲۲-۰۱-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۰.
  5. "Xiaomi becomes number two smartphone vendor for first time ever in Q2 2021". Canalys. 15 July 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  6. "Xiaomi moves up on Fortune's Global 500 list (#338)". gsmarena.com. 2 August 2021. Retrieved 2 August 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  7. "Global 500: Xiaomi". Fortune.
  8. «پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران در ماه گذشته». زومیت. ۲۰۲۰-۱۰-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۳.
  9. «Xiaomi: Has the 'Apple of the East' lost its shine?» (به انگلیسی). BBC News. ۲۰۱۶-۰۸-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۳.
  10. «شیائومی اپل آسیا یا همان اپل 2 بررسی این کمپانی بزرگ». پیویو مگ. ۱۳۹۶-۱۲-۱۸T۱۲:۱۵:۳۳+۰۰:۰۰. دریافت‌شده در 2021-02-03. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)